SOVMORGON

Vaknade för inte så längesen. Har verkligen sovit ut den här morgonen efter en ganska så tung arbetsvecka med övertid och annat spännande.

I torsdags var min kollega och jag i skogen hela dagen tillsammans med åtta barn. Vi gick upp på Safjället med vagnar, mat och andra nödvändigheter för att stanna en hel dag. Lunchen var helt fantastisk, de åt soppa ur kåsor med sked. Även vilan gick bra, fyra barn somnade under en gran och fyra barn i vagnar.

Barnen var sysselsatta hela tiden och kom på nya lekar som alla deltog i. De tittade också på småkryp som kom ner från granen och springa runt i skogen var en klar favorit. Detta är något vi kommer att arbeta med mycket under hösten och några till gånger i vår/sommar. Utomhuspedagogik är för mig helt klart den bästa arbetsformen med barn i förskolan, vilka möjligheter det finns!

Innan sommaren ska vi i arbetslaget gå på en föreläsning om utomhuspedagogik och den nya läroplanen, hur vi kan arbeta utifrån den. Sen ska vi även göra ett studiebesök på en "I ur och skur" förskola i kommunen. Allt för att få insipration och kunskap om utomhuspedagogik och praktiska saker.

Håller nu också på att läsa boken Småbarns utevistelse av Ann Granberg. Mycket bra bok som beskriver utifrån teori och praktik. Hett tips!

Nu ska jag försöka lägga jobbet åt sidan denna helgen och bara njuta av ledighet!


thoughts

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0